Οι Αφοί Λαμπρόπουλοι και η ιστορική τους συμβολή στη δισκογραφία και φυσικά στο εμπόριο

2016-12-20

Από τη Γραμμοφωνία στη Δισκογραφία, 1930-1973

Υπήρξε εποχή που οι δισκογραφικές εταιρείες είχαν αγορασμένα, δικά τους ημίωρα στο δημόσιο ραδιόφωνο, στα οποία παρουσίαζαν τις νέες τους κυκλοφορίες. 

Και ίσως το πιο κλασικό, χαραγμένο στις μνήμες όλων, μουσικό σήμα ήταν το ταξίμι της «Συννεφιασμένης Κυριακής» του Τσιτσάνη, όταν άρχιζε η εκπομπή της Columbia. «Η πρωτοπόρος Κολούμπια παρουσιάζει...» Άλλη μία δραστηριότητα της εταιρείας Αφοι Λαμπρόπουλοι.

Στην Ελλάδα, από το 1925 χαράσσονταν δίσκοι οι οποίοι στη συνέχεια τυπώνονταν στην Αμερική. Η ηχογράφηση γινόταν σε δωμάτιο ξενοδοχείου στο Σύνταγμα με μέτριο αποτέλεσμα και στη συνέχεια αποτυπωνόταν σε κερί ως μήτρα για να σταλεί στην Κωνσταντινούπολη. Στις 20 Δεκεμβρίου 1930 εμφανίστηκαν οι πρώτες «πλάκες» φτιαγμένες από ελληνικά χέρια με τον τενόρο Μιχάλη Θωμάκο. Την ίδια χρονιά ο Βασίλειος Λαμπρόπουλος ανακάλυψε τα γραμμόφωνα ως πωλητέο αντικείμενο και η εταιρεία Αφοί Λαμπρόπουλοι ανέλαβε τη χονδρική τους πώληση.

Το 1932, ο Θεμιστοκλής Λαμπρόπουλος πρότεινε στην ΕΜΙ να φτιαχθεί εργοστάσιο εκτύπωσης στην Ελλάδα. Η εταιρεία θα αναλάμβανε το καλλιτεχνικό μέρος και την προώθηση των δίσκων ανοίγοντας μία νέα αγορά. Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο το εργοστάσιο Columbia καταστράφηκε για να ξαναχτισθεί λίγο αργότερα.

Το 1958, εμπορικός διευθυντής της ανέλαβε ο Τάκης Β.Λαμπρόπουλος, θέση στην οποία παρέμεινε έως το 1973, όταν οι Λαμπρόπουλοι πούλησαν τα δικαιώματα και τα συμβόλαια που είχαν συνάψει με καλλιτέχνες στην ΕΜΙ και ο ίδιος επέστρεψε στο εμπορικό τμήμα της εταιρείας Αφοί Λαμπρόπουλοι. Τα συμβόλαια με τους καλλιτέχνες κλείνονταν με βάση υποδείγματα συμβολαίων από την ΕΜΙ Αγγλίας αλλά ο Τάκης Λαμπρόπουλος σκέφτηκε ότι αυτά έπρεπε να είναι πενταετούς αποκλειστικής συνεργασίας αν και ο Βασίλης Τσιτσάνης δεν υπέγραψε ποτέ συμβόλαιο. Οι καλλιτέχνες όφειλαν ετησίως στην εταιρεία 12-18 τραγούδια, η επιλογή των καλλιτεχνών γινόταν από τον Τάκη Β.Λαμπρόπουλο ενώ συνθέτες και στιχουργοί πρότειναν επίσης ταλέντα. Το διάστημα 1957-1959 η εταιρεία αναλαμβάνει την προμήθεια δίσκων στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας.

Ο Τάκης Β.Λαμπρόπουλος συμπεριλαμβάνεται στη χορηγεία επιχειρηματιών όπως ο Αλέκος Πατσιφάς και ο Φιλοποίμην Φίνος που στήριξαν την καλλιτεχνική άνθιση η οποία σημειώθηκε τις δεκαετίες 1950-60. Επιχείρησε, όπως δηλώνει ο ίδιος, «μία έντιμη εκλαΐκευση της ποιήσεως». Η ΕΜΙ κυκλοφορούσε τις συλλογές που θεωρούσε ως τις καλύτερές της πριν τα Χριστούγεννα, διέθετε στούντιο ηχογράφησης στην EMI-Columbia, είχε εξωτερικούς συνεργάτες για το σχεδιασμό των εξώφυλλων των δίσκων, μεταξύ των οποίων ο Γιάννης Τσαρούχης, ενώ για τη διαφημιστική προώθηση συνεργαζόταν με τη διαφημιστική εταιρεία Αλέκτωρ. Στη διάρκεια της δικτατορίας απαγορεύτηκε η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, κάτι που έπληξε την εταιρεία αφού η παραγωγή του μουσικοσυνθέτη αντιπροσώπευε το 18-19% των πωλήσεών της. Το κενό αναπληρώθηκε με τη μουσικογραφία του Γιάννη Μαρκόπουλου ενώ δυσαναπλήρωτο κενό άφησε η αποχώρηση του Στέλιου Καζαντζίδη. Ο Μάνος Χατζηδάκις έφτιαξε την εταιρεία Fidelity σε συνεργασία με τις εκδόσεις Ίκαρος αλλά το 1961 επέστρεψε στην Columbia.

Ο Τάκης Β.Λαμπρόπουλος είχε όραμα για την αναβάθμιση και την επανάσταση στην ελληνική δισκογραφία. Μάζεψε κοντά του όλους τους ποιητές, τους νέους μουσικούς (Θεοδωράκη, Χατζηδάκι, Ξαρχάκο κ.α.), όρισε τον Μανώλη Χιώτη συντονιστή και διευθυντή των ηχογραφήσεων, ανακάλυπτε συνέχεια νέες φωνές (Μοσχολιού, Αγγελόπουλο, Διονυσίου, Λύδια, Φαραντούρη, Ξυλούρη...) και έβαλε στη δισκογραφία ηθοποιούς (Βουγιουκλάκη, Λαμπέτη, Χορν, Μελίνα). Έβγαλε τον Καραγκιόζη σε δίσκους (με τον Σπαθάρη) που σκίσανε σε πωλήσεις. Καθιέρωσε τις πρώτες μεγάλες λαϊκές συναυλίες (στο Κεντρικόν). Άλλαξε την αισθητική των εξώφυλλων δίσκων καθιερώνοντας το εικαστικό εξώφυλλο με έργα μεγάλων ζωγράφων (Τσαρούχη, Μόραλη, Εγγονόπουλο, Μποστ, Αργυράκη...). Ηχογράφησε θεατρικές παραστάσεις. Επέβαλε τη σειρά Πρώτη Εκτέλεση σε όλους τους συνθέτες (διαφυλάσσοντας το κύρος και το μεγαλείο των πρώτων εκτελέσεων). Και επανέφερε στο προσκήνιο το ρεμπέτικο τραγούδι (με τους Μπιθικώτση, Π.Πάνου, Γαβαλά, Λύδια...).

Διαβάστε όλο το αφιέρωμα εδώ

ΠΗΓΗ: athensvoice.gr