EΠΙΛΟΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΟΡΟΥΜ - 3η Σελίδα

EΠΙΛΟΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΟΡΟΥΜ - 3η Σελίδα 

Ημέρες... ψηφιακού ραδιοφώνου Tue September 25 2007 2:15 pm

Μέχρι και σήμερα η λήψη αναλογικών ηχητικών σημάτων FM, επηρεάζεται από την μορφολογία τους εδάφους (βουνά) και τις καιρικές συνθήκες. Εδώ όμως και μερικά χρόνια, πολίτες αρκετών χωρών της Ευρώπης έχουν μια άλλη δυνατότητα που τους προσφέρει πολλές επιλογές. Τη δυνατότητα να απολαύσουν ψηφιακό ήχο μέσο του ραδιοφωνικού τους δέκτη ακόμα και να δεχθούν πληροφορίες με γραφικά, γραφήματα και εικόνες. Πρόκειται για τα προγράμματα - σταθμούς DAB που αποτελούν την νέα ψηφιακή εποχή στη ραδιοφωνία. Το DAB είναι πλέον γεγονός και στη χώρας μας. Ας δούμε τι είναι το DAB, πως μπορούμε να ακούσουμε DAB και από ποιους σταθμούς.


Ψηφιακή πλατφόρμα

Ζούμε σε ένα ψηφιακό κόσμο. Σχεδόν όλες τρόποι επικοινωνίας που χρησιμοποιούμε όπως οι τηλεφωνικές κλήσεις ακόμα και οι αερομεταφορές, στηρίζονται σε ψηφιακές πλατφόρμες ελέγχου αυτών. Σε ότι αφορά το ραδιόφωνο και τη μπάντα των FM που μας έρχεται αμέσως στο μυαλό, η ιστορία του αρχίζει αρκετά χρόνια πίσω. Συγκεκριμένα το 1920 εφευρέθηκαν τα AM, και μετά, το 1940, εφευρέθηκαν τα FM. Για πάνω δηλαδή από 60 χρόνια «ακούμε» όπως άκουγαν αναλογικά φίλοι του ραδιοφώνου της δεκαετίας του 1960 και 1970. Σήμερα με το DAB τα πράγματα αλλάζουν και ο ήχος μπαίνει σε ψηφιακό αυλάκι. Τo DAB (Digital Audio Broadcasting) είναι μια πλατφόρμα επίγειας μετάδοσης και λήψης ψηφιακού ήχου και άλλων πληροφοριών όπως κινούμενη εικόνα, κείμενο και γραφικά. Ο ακροατής-λήπτης, για να λάβει το εκπεμπόμενο ηχητικό σήμα και τις πληροφορίες, χρησιμοποιεί δέκτες DAB που είτε ενσωματώνονται σε ράδιο/CD αυτοκινήτου είτε σε επιτραπέζιες αλλά και φορητές συσκευές τύπου walkman. Όπως αρμόζει σε κάθε νέα τεχνολογία και εν ήδη ψηφιακή, η ποιότητα του ήχου είναι υψηλή και αγγίζει τα επίπεδα της ποιότητας που έχουμε ακούγοντας ένα δίσκο CD. Χάρη στις πληροφορίες που είναι δυνατόν να εκπέμψει ο πομπός DAB, σε συμβατούς δέκτες DAB με μεγάλη οθόνη, ο χρήστης – ακροατής μπορεί να λάβει κείμενο όπως για παράδειγμα πληροφορίες για τον καιρό ή την κυκλοφοριακή κίνηση στους δρόμους, κινούμενη εικόνα και γραφικά. Ένα άλλο παράδειγμα που έχουμε είναι ότι την ώρα που «παίζει» ένα τραγούδι θα μπορούσαμε ίσως να βλέπουμε στην οθόνη μας του στοίχους του, πληροφορίες για αυτό, το εξώφυλλο του CD, ακόμα και τον ίδιο τον καλλιτέχνη! Αποτέλεσμα, οι δυνατότητες και οι εφαρμογές για την εν λόγο πλατφόρμα να είναι ανεξάντλητες, δημιουργώντας ένα πλούσιο μπουκέτο υπηρεσιών για τον ακροατή.


Η εξέλιξη

Το DAB ξεκίνησε να αναπτύσσεται το 1981 από το Institut für Rundfunktechnik (IRT) και από το 1987 είναι μέρος του Ευρωπαϊκού ερευνητικού project Eureka 147 που αποτελείτε από ερευνητικά ινστιτούτα, πάροχους υπηρεσιών και εταιρείες ηλεκτρονικών συσκευών. Αυτό το project το οποίο αργότερα μετ’ ονομάστηκε σε World Dab Forum (www.worlddabforum.org), δημιούργησε ένα νέο ψηφιακό σύστημα μετάδοσης, το DAB. Από τις πρώτες πειραματικές μορφές και εκπομπές του DAB στην Ευρώπη, γενέτειρα της τεχνολογίας και των υπηρεσιών αυτού έως και σήμερα, η μεγάλη πλειοψηφία των χωρών της Γηραιάς Ηπείρου βρίσκεται πλέον σε δοκιμαστική φάση εφαρμογής του DAB ή έχει προβεί στην πλήρη αξιοποίηση του με τη Μεγάλη Βρετανία να προηγείται. Σήμερα υπάρχουν σε όλο τον κόσμο πάνω από 300 εκατομμύρια άνθρωποι που μπορούν να έχουν πρόσβαση σε περισσότερες από 600 υπηρεσίες DAB, Καναδάς, Ασία, Νότιος Αφρική, Αυστραλία. Αν και το DAB απέδειξε την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητά του σε εργαστηριακές μετρήσεις, στην Αμερική υιοθετήθηκε μια άλλη τεχνολογική πλατφόρμα εκπομπής, το IBOC (σήμερα ονομάζεται HD RADIO) η οποία λειτουργεί στο υφιστάμενο φάσμα των AM και των FM. Στη χώρα μας ο πρώτος πομπός DAB καταφτάνει το 1999 στην ΕΡΤ από τον Αυστριακό οίκο Hirschmann για δοκιμές. Το Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς σχεδιάζονται οι πρώτες πειραματικές εκπομπές στο περίπτερο της ΕΡΤ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης χωρίς όμως και να πραγματοποιούνται. Στις 3 Μαρτίου του 2004 πραγματοποιείται η πρώτη DAB εκπομπή σήματος στην Ελλάδα. Στα πλαίσια μιας πανηγυρικής τελετής, 250 απεσταλμένοι δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο, λαμβάνουν το σήμα σε φορητούς δέκτες.


Tech talk


Το DAB επιλέγει συνεχώς την καλύτερη δυνατή «διαδρομή» ώστε να φτάσει το σήμα στο δέκτη. Το σήμα DAB είτε το λαμβάνουμε είτε όχι. Δεν υπάρχουν παράσιτα, διακοπές ή στερεοφωνική και μονοφωνική λήψη. Ο ήχος είναι υψηλής ποιότητας, σε σχέση με τα FM, αποτέλεσμα τις ψηφιακής μετάδοσης του. Ο ήχος είναι συμπιεσμένος κατά το πρότυπο MPEG1 Audio Layer II. Όσοι έχετε εμπειρία από μουσικά αρχεία τύπου MP3 μπορείτε να καταλάβετε καλύτερα για την ποιότητα του ήχου που στην περίπτωση του DAB μπορεί να ξεκινήσει από τα 128kbps και να αγγίξει ακόμα και τα 320kbps. Οι συχνότητες δράσης του DAB καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος, για τη χώρα μας έχει επιλεγεί η ζώνη “III” και συχνότητα εκπομπής αποφασίστηκε να είναι το κανάλι 13. Το εν λόγο κανάλι χωρίζεται σε έξι υποσυχνότητες, η κάθε μία από τις οποίες μπορεί να διαχειριστεί – να μεταδώσει, έως και δεκαπέντε προγράμματα – σταθμούς. Για κάποια ακριτικά νησιά επιλέχθηκε η ζώνη “L”. Οι πρώτες πειραματικές εκπομπές έχουν ξεκινήσει στη χώρα μας και συγκεκριμένα στο νομό Αττικής από το ραδιοφωνικό σταθμό KISS FM, ο οποίος κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων σε συνεργασία με το Δήμο Αμαρουσίου (φιλοξένησε το 75% των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων), εξέπεμπε συνολικά έντεκα προγράμματα σε έντεκα διαφορετικές γλώσσες και συγκεκριμένα σε ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, αραβικά, ρωσικά, τούρκικα, ιαπωνικά και κινέζικα. Να σημειώσουμε ότι ο εν λόγο ραδιοφωνικός σταθμός ήταν ο μόνο που βρέθηκε το 2000 στην Ολυμπιάδα του Sydney ενημερώνοντας ζωντανά τους ακροατές του για τις εξελίξεις. Οι εργασίες ανάπτυξης του συστήματος βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται σύντομα η κάλυψη ολόκληρου του λεκανοπεδίου της Αττικής αλλά και η εξάπλωσή του σύντομα σε Βόλο και Θεσσαλονίκη. Από την στιγμή που ο δέκτης θα «κλειδώσει» τη συχνότητα εκπομπής του περιεχομένου DAB η μουσική απόλαυση είναι δεδομένη. Με τα μπουκέτα υπηρεσιών DAB γίνεται εφικτή η παροχή θεματικών υπηρεσιών όπως News, Sport, Jazz, Rock και Dance. Μπορούν δηλαδή να δημιουργηθούν προγράμματα που θα αφορούν για παράδειγμα ένα συγκεκριμένο είδος μουσική όπως Rock που θα «παίζουν» εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο μουσική Rock.


Επί του πρακτέου


Για να μπορέσουμε να ακούσουμε ένα σταθμό που εκπέμπει μέσο DAB θα πρέπει να έχουμε στην κατοχή μας ένα δέκτη DAB. Δέκτες DAB βρίσκονται διαθέσιμοι στην αγορά από το 1998. Στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν αρκετά μοντέλα, κάποια άλλα όμως θα χρειαστεί να τα αναζητήσετε μέσο του διαδικτύου. Κυκλοφορούν αρκετά μοντέλα ράδιο/CD για το αυτοκίνητο και μερικά φορητά ραδιοφωνάκια DAB με μπαταρίες. Οι φίλοι του καλού ήχου έχουν ακόμα τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα επιτραπέζιο δέκτη DAB από εταιρείες όπως η Tag McLaren, Cambridge Audio και Arcam. Για να ακούσουμε τα προγράμματα DAB του KISS FM θα πρέπει να συντονίσουμε το DAB δέκτη μας στο κανάλι 13A. Σε ότι αφορά την λήψη από κινούμενο δέκτη για παράδειγμα από το ράδιο/CD ενός αυτοκινήτου, προβλήματα έχουν παρουσιαστεί στη σταθερή λήψη όταν αυτό κινείται με ταχύτητες πάνω από τα 140Km/h. Στην «δύσκολη» από πλευράς μορφολογίας Ελλάδα με πολλά νησιά και ορεινούς όγκους η δημιουργία ενός δικτύου DAB πανελλαδικής εμβέλειας αποτελεί πονοκέφαλο για τις τσέπες των Broadcasters μιας και σαφώς είναι απαραίτητη μια μεγάλη επένδυση. Όσο όμως ο πληθυσμός συγκεντρώνεται σε μεγαλύτερες πόλεις, δεν είναι δύσκολο να καλυφθεί η πλειοψηφία του.
Πηγή: avguide.gr


Ραδιόφωνο και χρήμα... Sat July 21 2007 1:45 pm

"Ξεφυλίζοντας" το ίντερνετ, ανακαλύπτουμε όμορφα λόγια, εμπνευσμένα για την αγάπη για το ραδιόφωνο... Έτσι, αναδημοσιεύουμε, από το blog "Σκοτεινή της Νύχτας" κάτι που αξίζει την προσοχή μας...Τα έχω πάρει άγρια με τον συμβιβασμό και την μεταμόρφωσή του σε ανάγκη. Ακούω αρκετά ραδιόφωνο και συχνά πέφτω σε διαφημιστικά σποτάκια τα οποία δεν έχουν καμμία σχέση με το ύφος του σταθμού τον οποίο συνειδητά έχω επιλέξει...Ραδιοφωνικές επαναστάσεις, τρόπος ζωής, βαρύγδουπες δηλώσεις των παραγωγών, σούπερ διαγωνισμοί, νέα τραγούδια, άγνωστα τραγούδια, δήθεν τραγουδια...και απο πίσω η διαφήμιση... δεν θα πλατιάσω αναλύωντας την διαφήμιση απλα ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ=ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ... εεε και θα μου πείτε... έχει έξοδα ένας σταθμός ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, πνευματικά δικαιώματα, βλάβες σταθμού, διαγωνισμοί...κλπ. Επανάσταση ήταν όταν η Ραδιοφωνία ήταν "πειρατική". Τότε έπαιρνες ένα πομπό μικρής εμβέλειας και έπαιζες την μουσική που σ'αρεσε, τώρα αγοράζεις πομπούς να υπερκαλύπτουν οποιονδήποτε στην συχνότητα σου και ακόμα και να εκπέμπουν εκτός πόλεως και να παίζουν την καθημερινή Playlist τους (όλα εντός προγράμματος να προλαβαίνουμε και τις διαφημίσεις), τότε οι "πειρατές" δέχονταν αφιερώσεις, επιλογές τραγουδιών, μιλούσαν ανάλαφρα και δεν διαφήμιζαν Shopping Therapy τώρα ακούς τον κάθε ραδιοφωνικό παραγωγό να έχει άποψη για οτιδήποτε συμβαίνει στον κόσμο (έχουμε απίστευτη πληροφόρηση... μονόπλευρη της περισότερες φορές) και να επιλέγει την άρνηση του στον ακροατή του για να επιβάλει το προιον που πουλάει ο κάθε ραδιοσταθμός καλλιτεχνικό ή ιδεολογικό.Τότε άκουγες τραγούδια τώρα ακούς τραγούδια όταν τελειώνουν οι διαφημίσεις. Τότε ο "πειρατής" το έκανε σαν χόμπυ για την κ....α του, τώρα το κάνει για την απεγνωσμένη προσπάθεια του να αυξήσει την ακροαματικότητα του ωστε να αυξήσει το πακέτο του... Όλα για το χρήμα λοιπόν,γιατί αν θέλεις δεν συμβιβάζεσαι αλλά είσαι επαναστάτης "πειρατής", δεν χρησιμοποιείς καραμέλες του τύπου έχω έξοδα γιατί το ραδιόφωνο δεν είναι καθημερινότητα αλλά θα το καταντήσουμε καθημερινότητα. Η επανάσταση είναι επιλογή, ποιότητα και κριτήριο... όλα τα άλλα είναι απλά καπνός για να μαστουρώσεις την πραγματικότητα. Χρησιμοποιούν την μουσική που μας αρέσει για να μας κάνουν καταναλωτές... μη συμβιβάζεστε...
ΠΗΓΗ: http://skoteinhthsnyxtas.blogspot.com


Paradise Lost : "Σου απλώνω το χέρι..." Fri July 20 2007 12:47 am


"Ξεφυλίζοντας" το ίντερνετ, ανακαλύπτουμε όμορφα λόγια, εμπνευσμένα για την αγάπη για το ραδιόφωνο... Έτσι, αναδημοσιεύουμε, από το blog "Paradise Lost" κάτι που αξίζει την προσοχή μας...
Πανε καποια βραδια που αποφασισα να μη βγω εξω και ακυρωσα το ραντεβου μου. Δεν ειχα ορεξη να παω καπου, ημουν κουρασμενος. Οπως συνηθιζω, ξαπλωσα στο κρεβατι της βεραντας και χαζευα γυρω μου. Θυμηθηκα το παλιο μου walkman, ενα aiwa με αναλογικο ραδιοφωνο και κασσετα, ανοιξα ενα συρταρι και ηταν εκαι να με περιμενει, χρονια ολοκληρα. Γυρισα αργα τη ροδελα και προσπαθησα να πιασω καποιο σταθμο που να με χαλαρωσει. Παντου τα ιδια, τσιφτετελια, ζεϊμπεκικα, ελαφρολαϊκα.Στην τελευταια μου προσπαθεια, ακουστηκε μια φωνη μακρινη, “την πρωτη φορα που απλωσα το χερι, μου το αφησες μετεωρο..." Χρονια ειχα να ακουσω εκφωνητη να μιλαει για κατι αλλο, εκτος απο ποιο τραγουδι θα παιξει στη συνεχεια. Καθησα να τον ακουσω, ενα απο τα ονειρα μου ηταν να γινω εκφωνητης ραδιοφωνου, μια φωνη που διηγειται ιστοριες ντυνοντας τες με τραγουδια. Μονο νυχτα θα μπορουσα να το κανω αυτο, σε ενα στουντιο με παραθυρο και σκοτεινο. Τις νυχτες πεφτουν οι μασκες. Θα ηθελα να μιλαω μπροστα σε ενα ανοιχτο μικροφωνο, βγαζοντας τα εσωψυχα μου, με την ελπιδα πως καποιος με ακουει, οχι γενικα καποιος, καποιος συγκεκριμενος...
Θα ηθελα ενα βραδυ να πω και εγω τα ιδια λογια, οπως και εκεινος προχτες, αναβοντας τσιγαρο με το μικροφωνο ανοιχτο...
"Την πρωτη φορα που σου απλωσα το χερι, μου το αφησες μετεωρο...
Τη δευτερη το δαγκωσες...
Σου το απλωνω ξανα, αν θελεις μπορεις να το κοψεις απο τη ριζα...
Εγω σου το απλωνω..."
...και πριν τελειωσω τα λογια μου να αρχιζουν οι πρωτες νοτες του everybody hurts των rem...
Aνάμεσα στα σχόλια του blog, ξεχωρίζουμε:
Ansia Says:
Ένας κόσμος μαγικός.Ένας κόσμος γεμάτος χρώματα,μουσική και εικόνες…Αφεθείτε στο άκουσμα μιας απαλής,μελωδικής φωνής
και ταξιδέψτε μαζί της..Σε τοπία,σε αγαπημένα πρόσωπα,σε έρωτες που χάθηκαν,σε αγάπες που έρχονται..
Αφήστε την φαντασία σας να τρέξει εκεί που το σώμα σας αδυνατεί να βρεθεί αυτή την στιγμή...
Εδώ, τίποτα δεν είναι φτιασιδωμένο... καμουφλαρισμένο... στημένο...
Το άκουσμα,γίνεται εικόνα..δημιουργοί της είστε εσείς...
Και είναι η πιο ερωτική εικόνα... Γιατί το ραδιόφωνο είναι έρωτας... Το ξέρουν καλά,μόνο εκείνοι που το κάνουν και κείνοι που το ακούν...
Ραδιόφωνο όλες τις ώρες... μα την ώρα που το φεγγάρι χαράζει τροχιά για να συναντήσει και να χαιρετήσει τον ήλιο,εκεί,λίγο πριν το χάραμα δηλαδή, αποκτά μια άλλη μαγεία...
Θα ήθελα να σας ταξίδευα όλους σας για μια ώρα...
Καλημέρα σε όλους... καλημέρα dakar
Το ραδιόφωνο ανοίγω
μια πόρτα να φύγω
ανοίγω και να...
Το τραγούδι στον αέρα
αδέσποτη σφαίρα
που ψάχνει καρδιά...
ΠΗΓΗ: http://prince.blogspace.gr/


O μαγικός κόσμος του ραδιοφώνου Tue April 17 2007 11:50 pm

Aπό τον Oistro
Τα πρωινά της Κυριακής πηγαίναμε βόλτα στο Μοναστηράκι. Ήταν από τις λίγες "ανέξοδες" διασκεδάσεις της εποχής μας. Όχι σπουδαία ψώνια. Απλά να χαζέψουμε. Να οσμιστούμε τον αέρα του παζαριού και να ψαχουλέψουμε την πραμάτεια στους πάγκους. Τότε το Μοναστηράκι δεν ήταν ο τόπος της Black Magic αγοράς, αλλά ένα ατέλειωτο κυριακάτικο πανηγύρι. Τα μαγαζιά με τα τζην και τα μακό ήταν λιγότερα και τα παλαιοπωλεία δέσποζαν. Κάθε Κυριακή λοιπόν, μετά την Εκκλησία παίρναμε το τρένο για Μοναστηράκι. Φτάνοντας, η πρώτη αναγκαστική στάση ήταν στον πάγκο του τυφλού με τις κασέτες. Ο Καζαντζίδης χτυπούσε σταθερά πρώτη θέση στο top ten της εποχής με Μοσχολιού, Μπιθικώτση και Μαρινέλλα να παίζουν στις επόμενες. Μετά στεκόμασταν μερικά λεπτά να παρακολουθήσουμε τις "επιδείξεις καινοτόμων δράσεων". Μικροσυσκευές που έκαναν του κόσμου τα περίεργα. Μία παράξενη ιδιοκατασκευή που περνούσε την κλωστή στην βελόνα, ένα πολύπλοκο κατσαβίδι που λειτουργούσε κι ως καστάνια, ένα εργαλειάκι που έβγαζε το κουκούτσι από το βύσσινο ή μία "θαυματουργή" αλοιφή που καθάριζε τα μπρούτζινα. Τώρα όλα κείτονται σε ράφια σούπερ μάρκετ και η αίγλη τους χάθηκε, αλλά τότε φάνταζαν περίοπτες αγορές και ευκαιρίες στα μάτια μας. Παρακάτω οι πάγκοι με τα βιβλία. Ασύνδετα μεταξύ τους. Παιδικά παραμύθια, κλασσική λογοτεχνία, ποίηση και
μερικές εγκυκλοπαίδειες. Ό,τι είχε να ξεπουλήσει κάθε σπιτικό. Κι αγόραζες, θυμάμαι, τρεις τόμους από τον "Ήλιο"-τόσοι βρέθηκαν στον πάγκο- κι έψαχνες μετά για τους υπόλοιπους. Τα ταξίδια του Κουστώ ήταν πάμφθηνα. Τέσσερις τόμοι σε τιμή ευκαιρίας. Must σε όλες τις υπό εκποίηση βιβλιοθήκες, φαίνεται. Κάτι "ταξίδια του Γκιούλιβερ" επίσης σε τιμή ελκυστική και η πεντάτομη "για σας παιδιά" να φιγουράρει παντού. Κάπου ανάμεσα σε εκείνες τις Κυριακάτικες περιπλανήσεις στο Μοναστηράκι αποκτήσαμε το πρώτο μας επιτραπέζιο ραδιόφωνο. Παραμονές του Πάσχα κι όσο κι αν επέμεναν να με φορτώσουν πάλι με βιβλία είχα σταθεί πεισματικά μπροστά του -με τον μοναδικό τρόπο που "μουλαρώνουν" τα παιδιά- και δεν ξεκόλλαγα. Το ραδιόφωνο άλλωστε, κόστιζε πολύ περισσότερο κι από όλη την σειρά του "Ήλιου". Το παζάρευα παρακλητικά μόνη μου με τον παλαιοπώλη κι εκείνος γέλαγε με το νάζι και το πείσμα μου. Μέχρι που υποχώρησε στα δύο τρίτα της τιμής. Μπορεί και παρακάτω. Σημασία είχε ότι το ραδιόφωνο πέρασε στην κατοχή μου. Μπήκε στο σαλόνι, πάνω στο σύνθετο και τα επόμενα χρόνια ενώ οι οπαδοί της τηλεόρασης στο σπίτι πλήθαιναν, απέμεινα η μοναδική πιστή λάτρης του. Μιλώντας στους νεώτερους για την γοητεία του είναι δύσκολο να εξηγήσεις τι σήμαινε ραδιόφωνο στις εποχές προ .. ιδιωτικών σταθμών. Θυμάμαι θεατρικές παραστάσεις με την βροντερή φωνή του Μάνου Κατράκη ή την μειλίχια της Έλλης Λαμπέτη. Θυμάμαι παράξενα διασκευασμένα ρομάντζα όπου ένας ήχος ... σιωπής -που τέντωνες τα αυτιά σου να τον πιστοποιήσεις- σήμαινε φιλί πρωταγωνιστών που είχε προαναγγελθεί. Θυμάμαι διαγωνισμούς τραγουδιού και φεστιβάλ. Τον Βύρωνα Πάλη και την Αφροδίτη Γρηγοριάδου στο καθημερινό ραδιοσήριαλ της εποχής "Θύελλα στο σπίτι των ανέμων" (ή κάπως έτσι).
Θυμάμαι ακόμη την αυστηρότητα των ειδήσεων. Φωνές καλοδιαλεγμένες των εκφωνητάδων, που σου έλεγαν τα μαντάτα αργόσυρτα και .. ά-βιαστα. Ο ραδιοφωνικός χρόνος τότε κυλούσε αλλιώς και δεν αγχωνόταν διόλου για την αξία της διαφήμισης. 'λλωστε, κι η διαφήμιση δεν είχε και πολλά να πει: Ρόλ, για λευκό που ξεχωρίζει. Ο άσπρος σίφουνας που τα κάνει .. αόρατα και άλλα τέτοια .. σύντομα κλισέ. Και φυσικά στα σοβαρά γεγονότα αναζητούσαμε την ελληνική υπηρεσία του BBC και της Deutsche Welle.
Τα θυμήθηκα όλα αυτά, σκοντάφτοντας τυχαία σε ένα άρθρο του Κώστα Γεωργουσόπουλου, που γράφτηκε πριν από μία δεκαετία περίπου, όταν η κρατική ραδιοφωνία άρχιζε την μεγάλη της ... στροφή.
ΠΗΓΗ: http://oistros-reportaz1.blogspot.com


Ραδιόφωνο : Τα πρώτα εκατό χρόνια είναι δύσκολα... Wed April 11 2007 1:17 am

Έχουν περάσει 100 χρόνια, από τότε που γεννήθηκε πραγματικά η ραδιοφωνία. Πριν, κάθε μορφή επικοινωνίας απαιτούσε κάποιο είδος φυσικής ζεύξεως - τα καλώδια, για παράδειγμα, χρησιμοποιούνταν στα τηλέφωνα και τους ηλεκτρικούς τηλεγράφους, που σήκωναν το βαρύ φόρτο της κάλυψης των επικοινωνιακών αναγκών στις αναπτυγμένες τεχνολογικά χώρες. Το 1887, ο Γερμανός Heinrich Hertz (Χάινριχ Χερτζ), απέδειξε πρώτος τη φυσική ύπαρξη των ραδιοκυμάτων και το 1894 έγινε από τον Sir Oliver Dodge (Σερ Όλιβερ Ντοτζ) στην Αγγλία η πρώτη δημόσια επείδιξη ότι τα ραδιοκύματα μπορούσαν να μεταφέρουν μηνύματα σε αποστάσεις μερικών εκατοντάδων μέτρων. To 1895 o Gulielmo Marconi (Γκουλιέλμο Μαρκόνι), ένας Ιταλός, έφερε σε πέρας παρόμοια πειράματα και κατά τη διάρκει του 1896 έκανε πρώτος επίδειξη ραδιοφωνικής επικοινωνίας από την οροφή των κεντρικών γραφείων των Γενικών Ταχυδρομείων στο Λονδίνο, προς την πεδιάδα του Salsbury (Σάλσμπερι) στη νοτιοδυτική Αγγλία, μια απόσταση περισότερο από 2km. H πιο συναρπαστική επίδειξή του ήταν το 1901 όταν απέδειξε ότι μπορούσαν να σταλούν ραδιοφωνικά μηνύματα επάνω από τον Ατλαντικό, μεταξή Corwale και Newfoundland (Κορνουάλης και Νιουφάουντλαντ), μια απόσταση 3200 km περίπου. Το πρώτο αμερικάνικο ραδιοφωνικό πρόγραμμα μεταδόθηκε από τον πειραματικό σταθμό του Reginald A. Fessenden (Ρέτζιναλτ Φέσσεντεν) στο Brand Rock (Μπραντ Ροκ) της Μασσαχουσέττης, την παραμονή των Χριστουγένων του 1906. Το πρόγραμμα περιείχε μουσική από πλάκες φωνογράφου, σόλο βιολιού και ομιλία του ιδρυτή του.
Πολλοί επίσης πειραματικοί σταθμοί άρχισαν να λειτουργούν όταν οι αναγκαίοι περιορισμοί, που υπήρχαν για τη χρήση διάφορων μηκών κύματος για πολεμικούς σκοπούς, άρθηκαν κατά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Μερικοί θεωρούν ότι η γέννηση της σύγχρονης ραδιοφωνίας έγινε το βράδυ της 2ας Νοεμβρίου του 1920, όταν ο σταθμός KDKA βγήκε στον αέρα ανακοινώνοντας τη νίκη των προεδρικών εκλογών από τον Harding (Χάρντινγκ), αντίπαλο του Cox (Κοξ). Οκτώ σταθμοί είχαν τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 1921 και ένα χρόνο αργότερα υπήρχαν ήδη 564, προκαλώντας κάποια συμφόρηση στα ραδιοφωνικά προγράμματα. Στην Αγγλία, η πρώτη επιτυχημένη εκπομπή φωνής έγινε το 1919. Μέχρι το 1921 είχαν εκδοθεί 150 άδειες ερασιτεχνικής εκπομπής ενώ το ίδιο έτος ο ίδιος ο Μαρκόνι άρχισε μεταδόσεις από τον Οίκο Marconi στο Λονδίνο, χρησιμοποιώντας το διακριτικό σήμα κλήσεως 2LO, που έγινε πολύ γρήγορα γνωστό. Μέσα σε λίγους μήνες το Βρετανικό Ταχυδρομείο κάλεσε σε συνάντηση τους κατασκευαστές της τότε αναπτυσσόμενης βιομηχανίας και επήλθε συμφωνία για το ξεκίνημα ενός συστήματος ραδιοφωνίας στη Βρετανία, που θα περιελάμβανε μόνο μια εταιρία, την Βρετανική Εταιρία Ραδιοφωνίας (British Broadcasting Corporation, το γνωστό BBC) και η οποία κατέχοντας το κυβερνητικό μονοπώλιο, άρχισε το 1922, με τρεις σταθμούς, μεταδόσεις στις μεγαλύτερες πόλεις, του Λονδίνου, του Μπέρμιγχαμ και του Μάντσεστερ, ενώ γρήγορα άνοιξε και άλλους επαρχιακούς σταθμούς. Τοπικές εμπορικές εκπομπές δεν επετράπηκαν παρά μονό το 1970, (παρότι το μονοπώλιο έσπασε με την ίδρυση της Ανεξάρτητης Αρχής Τηλεόρασης το 1954). Στην Ευρώπη οι τακτικές εκπομπές άρχισαν το 1919 στη Χάγη της Ολλανδίας το 1919. Πειραματικοί σταθμοί βγήκαν στον αέρα στη Δανία το 1921 και το Κρατικό Σύστημα Ραδιοφωνίας (State Broadvasting System) ξεκίνησε το 1925. Ραδιοφωνικές εκπομπές ξεκίνησαν στο Μόντρεαλ το 1920, στο Παρίσι το 1921 και στο Σύδνεϋ της Αυστραλίας το 1923, ενώ ο κατάλογος των χωρών που διέθεταν ραδιοφωνία μάκρυνε γρήγορα. Η Ινδία, η Βομβάη και η Καλκούτα διέθεταν σταθμούς το 1927. Ο αριθμός των ραδιοφωνικών σταθμών αυξήθηκε σε όλο τον κόσμο από 600 περίπου (κατά το τέλος του 1925), σε 1300 (το 1935), ενώ υπήρχαν τουλάχιστο 10.000 σταθμοί στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Παρά τις ατέλειες των πρώτων εκπομπών, τις μεγάλες δυσχέρειες στη λήψη του σήματος και τα οχληρά παράσιτα, ο αριθμός των ληπτών μεγάλωνε μέρα με τη μέρα καταπληκτικά και άρχισε να εμφανίζεται μια μορφή «ραδιοφωνικής επιδημίας», όπως χαρακτηριστικά ονομάστηκε η μανία που έπιασε τον κόσμο. Στην ταχύτητατη εξάπλωση συνέβαλε και ο ραδιοερασιτεχνισμός, καθώς και οι διάφορες ραδιοηλεκτρικές εταιρίες, που για να αυξήσουν την κατανάλωση των προϊόντων τους, ίδρυσαν, με δικά τους έξοδα, ραδιοφωνικούς σταθμούς, που εξέπεμπαν προγράμματα κανονικά. Με υποστήριξη των εταιριών αυτών παράλληλα εκδόθηκαν πλήθος εκλαϊκευτικά περιοδικά, στα οποία δίνονταν και οδηγίες για τον τρόπο συναρμολόγησης δεκτών με εξαρτήματα, που διατίθεντο σε πολύ χαμηλές τιμές. Όπως είχε προβλεφθεί, η συμφόρηση και η επικάλυψη των μηκών κύματος που ήταν σε χρήση, λόγω της ραγδαίας αύξησης των ραδιοφωνικών σταθμών, έγινε γρήγορα ένα σοβαρό πρόβλημα. Οι πρώτες διεθνείς συμφωνίες, που περιελάμβαναν ένα μεγάλο αριθμό κρατών, έγιναν το 1932 από τη Διεθνή Ενωση Τηλεπικοινωνιών, που δημιουργήθηκε γι' αυτόν ακριβώς το σκοπό. Παρά τις αποτυχίες για τη σύναψη συμφωνίας για τη διευθέτηση των μηκών κύματος μεταξύ κομμουνιστικών και μη περιοχών, περαιτέρω συμφωνίες στις δεκαετίες του 1940 και 1950 παραχώρησαν στη ραδιοφωνία 3 περιοχές μηκών κύματος: στα μακρά (150 με 550 kHz), στα μεσαία (500-1710 kHz) και στα βραχέα (2.200 με 30.000 kHz).
Καθώς ο αριθμός των σταθμών στα υπάρχοντα μήκη κύματος γινόταν ολοένα και μεγαλύτερος προκαλώντας συμφόρηση, οι σταθμοί των ευρωπαϊκών χωρών και ιδιαίτερα δε των ΗΠΑ στράφηκαν όλο και περισσότερο στη χρήση των πολύ υψηλών συχνοτήτων (VHF) στην περιοχή μεταξύ 87,5 και 100. Στην πρώτη αυτή φάση της ραδιοφωνίας, διαπιστώθηκε ταυτόxρονα και η τεράστια σημασία που έχει όχι μόνο για την ψυχαγωγία των λαϊκών μαζών αλλά και για την άνοδο της πολιτιστικής τους στάθμης. Το στοιχείο αυτό μάλιστα έγινε αιτία να ενδιαφερθούν οι υπεύθυνες κυβερνήσεις των διαφόρων κρατών για τη συστηματική οργάνωση της ραδιοφωνίας, όπως έγινε στη Βρετανία. Παράλληλα, γεννήθηκε η ανάγκη να οργανωθεί τόσο το σύστημα εκμετάλλευσης όσο και η τεχνική των ραδιοφωνικών σταθμών, για να εξυπηρετούν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον κόσμο (η οργάνωση δηλαδή ενός ραδιοφωνικού σταθμού, που να εκπέμπει πρόγραμμα σε καθορισμένες ώρες του εικοσιτετραώρου, κάτι που απαιτεί σοβαρές δαπάνες). Η ισχυρή επιρροή που μπορεί να ασκήσει το ραδιόφωνο στη φαντασία των ακροατών αποδείχτηκε ευρέως το βράδυ της 30ης Οκτωβρίου του 1938. Πρόκειται για τη ραδιοφωνική εκπομπή "The Mercury Theatre on the Air" (Το Θέατρο του Ερμή στον Αέρα), μια ωριαίας διάρκειας θεατρική σειρά υπό την παραγωγή και τη διεύθυνση του Orson Welles (Όρσον Γουέλς). Τη νύχτα των Αγίων Πάντων, το πρόγραμμα περιείχε μια δραματοποίηση του "Πολέμου των Κόσμων" (War of the Worlds), του H.G. Wells, σχετικά με την κατάκτηση της Γης από τους Αρειανούς. Η παρουσίαση ήταν τόσο ρεαλιστική, ώστε, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι επρόκειτο μόνο για ένα θεατρικό έργο, εκατομμύρια ακροατές πανικοβλήθηκαν μπροστά στην ιδέα τρομακτικών τεράτων και καιόμενων πόλεων. Η χρυσή εποχή του παγκόσμιου ραδιοφώνου κράτησε λίγο περισσότερο από 30 χρόνια - από το 1925 περίπου, έως το 1956 - πριν η τηλεόραση αρχίσει να παγιδεύει τα ακροατήρια με οπτικά προγράμματα πανομοιότυπα με αυτά του ραδιοφώνου. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών αυτών, οι ακροατές αφοσιώθηκαν σε μια μορφή ψυχαγωγίας που επέτρεπε αυτό που η τηλεόραση δεν μπορεί να επιτρέψει - άφηνε ελεύθερη τη φαντασία. Μπροστά στο φόβο που τους δημιουργήθηκε για μια εισβολή από το διάστημα, ενθουσιάζονταν με τους εβδομαδιαίους διαλόγους μεταξύ του Edgar Bergen (Έντγκαρ Μπέργκεν) και του Charlie McCarthy (Τσάρλι Μακ Κάρθι). Οι δύο εκφωνητές ήταν τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, ώστε ήταν δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι ο πιο αστείος εκ των δυο ήταν μια ξύλινη κούκλα. Τα ακροατήρια κοκάλωναν με τα προγράμματα Inner Sanctum Mysteries (Μυστήριο στα Ενδότερα Ιδιαίτερα Δωμάτια) και Lights Out (φώτα σβηστά), απορούσαν με τους γρίφους (quiz) και γελούσαν με τα αναρίθμητα κωμικά προγράμματα. Οι νοικοκυρές άγουγαν σαπουνόπερες –ημερίσιες σειρές με δραματική και ρομαντική προσέγγιση, ενω τα παιδιά τις καθημερινές περιπέτειες του Captain Midnight (Κάπτεν Μίντναιτ =Καπετάν-Μεσάνυχτα) Little Orphan Annie, και Jack Armstrong, the All-American Boy. Το σούρουπο, τέλος, οι ενήλικες παρακολουθούσαν το 15λεπτο δελτίο ειδήσεων από τον Elmer Davis τον Gabriel Heatter, ή τον H.V. Kaltenborn.

Το Ελληνικό Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο!